3 pomysły na olej kokosowy

Choć już trochę czasu minęło, odkąd olej kokosowy zyskał na olbrzymiej popularności za sprawą najnowszych badań, to wciąż z łatwością można napotkać na różnego rodzaju przepisy, które ten olej uwzględniają. Poniższy artykuł poświęcony jest szerokiemu zastosowaniu tego produktu. Jeśli więc szukasz inspiracji, ten wpis jest dla ciebie!

Wegańska alternatywa

Olej kokosowy jest idealny dla wegan i to zarówno do smażenia jak i smarowania jako zamiennik masła. Choć może brzmieć to dość nietypowo, ale warto jest wypróbować. Olej też można traktować jako zwykły ekstrakt czy syrop i dodawać go do potraw (zwłaszcza tych na słodko) takich jak owsianka czy desery, aby podkręcić ich smak. Kokos idealnie komponuje się z malinami, czekoladą każdego rodzaju, truskawkami, a także bananami. 

Nie tylko kuchenne zastosowanie

Choć olej kokosowy ma szerokie zastosowanie, to nie kończy się ono tylko na gastronomii. Odżywcze właściwości kokosa sprawiają, że może być on również traktowany do codziennej pielęgnacji. Perfekcyjnie sprawdzi się u osób ze skórą suchą i naczynkową jako maseczka, krem do twarzy (zwłaszcza na noc) czy balsam do ust. Kokosowy olej może stanowić świetny składnik domowego pillingu z dodatkiem zmielonych ziaren kawy i cukru oraz ciekawy sposób na demakijaż. 

Egzotyczny dodatek do kawy

Jeśli znudziła nam się tradycyjna kawa pita codziennie rano przed podjęciem się obowiązków, to warto urozmaicić ją dodatkiem oleju kokosowego. Już jedna łyżeczka dodana do kawy może nadać ciekawego aromatu i podkręcić jej smak. Zamiast wydawać pieniądze na gotowe syropy o tym samym smaku, napakowane dodatkowo całą masą substancji zagęszczających i sztucznych słodzików warto jest postawić na tę naturalną alternatywę.

 Oleje kokosowe dzielą się jednak na rafinowane i nierafinowane. Te pierwsze są zazwyczaj bardziej polecane, gdyż zawierają dużo substancji odżywczych i minerałów. Jeśli więc decydujemy się na kupno takiego oleju, warto jest mieć to na uwadze, zwłaszcza jeśli chcemy wykorzystywać go w celach kosmetycznych.

Czy olej kokosowy jest dobry dla zdrowia

Olej kokosowy zawiera kwasy, takie jak: mirystynowy, stearynowy, kaprylowy i laurynowy. Zabijają one bakterie i są odporne na rozwój wirusów. Poprawia on też funkcjonowanie tarczycy, wspomaga oczyszczanie jelit, a także może zmniejszać ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego. W marcu 2017 r.w czasopiśmie McGill University pojawiły się informacje na temat korzyści płynących ze stosowania oleju kokosowego w zmniejszaniu ryzyka choroby Alzheimera poprzez zwiększenie liczby ciał ketonowych w organizmie człowieka. Nawet Światowa Organizacja Zdrowia umieszcza Olej kokosowy, ten i wiele innych produktów wysokiej jakości w sklepie internetowym na liście zalecanych produktów do zapobiegania zawałom serca i udarom. Zawiera on także witaminy E, K, a także cholinę i fitosterole. Jak więc stosować ten cenny składnik? 

Olej kokosowy w codziennej diecie

W jednej łyżce oleju znajduje się około 14 gramów tłuszczów, z czego 12 to zdrowe tłuszcze nasycone. Olej kokosowy różni się od większości typowych olejów roślinnych wysoką zawartością kwasów tłuszczowych o średniej długości łańcuchu. Takie kwasy są łatwiejsze do trawienia przez nasz organizm, szybciej spalają się i mniej przekładają na odkładanie się tłuszczu.

W latach 1999-2003 specjaliści z kanadyjskiego Uniwersytetu McGill przeprowadzili szereg eksperymentów. Odkryli wówczas, że takie kwasy tłuszczowe zwiększają tempo metabolizmu oraz zmniejszają apetyt. Należy jednak pamiętać, że przy wszystkich korzystnych właściwościach zawartość kalorii w oleju wynosi prawie 850 kcal, dlatego mimo tego, że jest zdrowy, należy stosować go w umiarkowanej ilości. 

Olej kokosowy w kuchni

Dr D. Mercola z Centrum Badań nad orzechem kokosowym mówi, że olej kokosowy jest jednym z najzdrowszych wyborów. Rafinowany olej kokosowy nadaje się bez problemu do obróbki cieplnej, ale w wersji surowej, lepiej jest używać nierafinowanego. Olej kokosowy jest odporny na działanie wysokich temperatur. Temperatura dymu jest prawie dwukrotnie wyższa niż temperatura jego gaszenia. Można na nim bez obaw smażyć: w tym samym czasie część witamin jest niszczona, ale nie powoduje to powstawania żadnych czynników rakotwórczych.

Jakie są zalety oleju kokosowego

Olej kokosowy od dawna uważany jest za najzdrowszy olej na świecie. Jest doskonałym źródłem różnych i ważnych dla organizmu witamin, a także składników mineralnych. Nie gromadzi się w dolnej części pleców, poprawia pamięć i koncentrację oraz ma dobry smak.

Czy olej kokosowy może wspomóc odchudzanie?

Olej kokosowy wspomaga spalanie tłuszczów. Kwasy tłuszczowe, które zawarte są w nierafinowanym oleju kokosowym, nie rozkładają w organizmie w taki sposób, jak tłuszcze, ale raczej jak węglowodany. Zamiast tego trafiają one bezpośrednio do wątroby, gdzie są przekształcane w energię. Tłuszcz nie jest magazynowany w postaci tkanki tłuszczowej, lecz jest wprost wykorzystywany do produkcji energii i przyspieszenia metabolizmu organizmu. Badania na ludziach wykazują, że może zmniejszyć ilość tłuszczu na brzuchu w ciągu 1-3 miesięcy.

Olej kokosowy w walce o odporność organizmu

Dzięki zawartości bardzo dużej ilości kwasu laurynowego (tego samego kwasu, który występuje w mleku matki) olej kokosowy ma właściwości przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe, a tym samym wzmacnia odporność organizmu. Warto też zaznaczyć, że pomaga on w zwalczaniu:

– przeziębień,

– wirusów opryszczki

– bakterii wywołujących wrzody.

Olej kokosowy – tanio kupisz na portalu bee.pl może być także traktowany jako naturalny probiotyk, który wzmacnia mikroflorę jelitową.

Jaki jest wpływ oleju kokosowego na układ krążenia i działanie mózgu?

Zapobieganie chorobom układu krążenia to współcześnie priorytet. Regularne spożywanie oleju kokosowego zwiększa ilość tzw. dobrego cholesterolu (HDL) i obniża zawartość złego cholesterolu (LDL) w organizmie. Zapobiega to rozwojowi chorób układu sercowo-naczyniowego. Ponadto, olej kokosowy korzystnie wpływa na metabolizm glukozy i ma właściwości przeciwmiażdżycowe. Regularne spożywanie oleju kokosowego ma korzystny wpływ na funkcjonowanie mózgu. U wszystkich osób, które dodają go do swojego jadłospisu, stwierdzono znaczną poprawę funkcji poznawczych i lepsze wyniki osiągane w testach.